FoodPRO – veljača 2021.

Kolika je velika vaša porcija žitarica za doručak?

Volite li žitarice za doručak za doručak ili užinu? Nudite li ih i svojim najmlađima? Koliko ste izdašni u doziranju količine žitarica, koja se zatim prelije mlijekom ili jogurtom?

Pored obvezne deklaracije o hranjivoj vrijednosti koja se daje na 100 g i 100 ml hrane, proizvođači često dobrovoljno navode udio hranjivih sastojaka i preporučeni dnevni unos po obroku. To je poželjno sa stajališta potrošača, jer u slučaju da na proizvodu ne postoji informacija o hranjivoj vrijednosti po obroku, potrošač mora samostalno preračunati količinu hranjivih sastojaka, kao i primjerice šećer u jednom obroku.

Koliko je velika porcija od 30g ili 50g žitarica?

Potrošači se često iznenade kada vide koliko je zapravo mala porcija žitarica koja je navedena na deklaraciji! Povrh toga, veličina porcije različitih žitarica i proizvođača razlikuju se te obično iznose između 30 i 50 grama. Ne samo je na taj način teško usporediti hranjive vrijednosti između žitarica, već je i teško odrediti što je zapravo, jedna porcija žitarica.

Naš savjet: Kada kupujete proizvod, uvijek uzmite u obzir hranjivu vrijednost na 100 grama ili 100 ml proizvoda kako biste usporedili hranjive vrijednosti između različitih marki istog proizvoda.

Prijedlog: Dobro je znati: Preporučenu veličinu porcije određuje sam proizvođač i to predstavlja problem. Proizvođači često preporučuju manje porcije, jer to također smanjuje vrijednost nepoželjnih sastojaka kojima želimo smanjiti unos poput šećera i soli. Smanjivanje tih vrijednosti proizvođač može istaknuti na prednjoj strani pakiranja žitarica, što je zapravo i oglasni prostor za proizvod. Proizvođači na prednjoj strani pakiranja obično ističu nižu energijsku vrijednost jer nije tajna da mnogi potrošači posebno obraćaju pažnju na kalorijske podatke.

Premalo potrošača slijedi preporučene porcije

U internetskoj anketi na više od 1.000 potrošača postavljeno je pitanje slijede li preporučeni udio od 30 grama koje je naveo proizvođač. Količinu smo im pokazali i pomoću slike. Rezultati nisu bili iznenađujući: samo 12 posto ispitanika dosljedno slijedi preporučeni dio, dok šest posto uzima manje od preporučenog. Gotovo polovica ispitanika smatra da je veličina porcije premala i da je svaki put povećavaju prilikom pripreme obroka. Upravo je ta činjenica prilično problematična u svjetlu problema pretilosti i prekomjernog unosa slobodnih šećera.

FoodPRO – siječanj 2021.

Anketa Food Pro: Koja vrsta žitarica je najomiljenija među potrošačima?

Najpopularnije žitarice za doručak u Hrvatskoj među odraslima i djecom su čokoladne žitarice. Rezultati su to istraživanja provedenog putem internetske ankete u listopadu 2020. godine u sklopu međunarodnog projekta Food PRO, na uzorku većem od 500 ispitanika.

Većina ispitanika (39,13%) najčešće konzumira čokoladne žitarice, nešto manji broj zobenu kašu, a potom prema učestalosti konzumiranja slijede kukuruzne pahuljice, muesli sa voćem i muesli sa čokoladom.

Čokoladne žitarice najčešće konzumiraju sami ispitanici, a uz njih, često ih konzumiraju djeca i ostali članovi obitelji.

Čokoladne se žitarice najčešće kupuju u Konzumu (24,57%), potom Lidlu, Kauflandu i Sparu. Najčešće korištene marke proizvoda su Nestle, potom Podravkine Lino pahuljice, Encian i Crownfield marke.

Čokoladne žitarice najčešće se konzumiraju za doručak

Ispitanici preferiraju punjene žitarice (čokoladne), i trećina ispitanika ih konzumira nekoliko puta tjedno. Nadalje, ispitanici pridaju pozornost obliku žitarica i najomiljenije su im čokoladne loptice. Žitarice se najčešće konzumiraju za doručak (81,68%).

Trećina ispitanika uvijek provjerava hranjivu vrijednost proizvoda na pakiranju

Pri odabiru žitarica, ispitanicima su najvažniji hrskavost, prehrambena vlakna, sadržaj čokolade i šećer. Na pitanje o provjeri nutritivne vrijednosti na pakiranju, trećina ispitanika (34,35%) odgovorila je da ponekada provjerava nutritivne vrijednosti na ambalaži proizvoda, trećina to čini uvijek, a preostala trećina ispitanika nikada. Većina uspoređuje hranjivu vrijednost na pakiranju između sličnih proizvoda.

U istraživanju je sudjelovalo ukupno 560 ispitanika. Većina ispitanika bila je ženskog spola, između 21 i 40 godina (69,25%), te žive u kućanstvu bez djeteta do 12 godina starosti.

FoodPRO – prosinac 2020.

Potrošači su svakodnevno izloženi brojnim oglasima, voljno ili nenamjerno. Oglašavanje je često razlog zbog kojeg potrošači saznaju o postojanju određenih proizvoda koji im kasnije privuku pažnju na prodajnom mjestu. Međutim, oglašivačke poruke većinom predstavljaju proizvode s odabranim svojstvima koje proizvod prikazuju u najboljem svjetlu. Neovisno usporedno testiranje, koje provode potrošačke organizacije, ogledalo je za oglasna obećanja i predstavlja jedinstveni antipod sadržaju oglasa, a potrošačima daje nepristranu usporedbu kvalitete između testiranih proizvoda. Usporedno testiranje, koje provode nezavisne potrošačke organizacije, stoga je vrlo djelotvoran alat koji povećava transparentnost na tržištu, omogućava informiranje potrošača i donošenje boljih odluka o izboru kupnje, ali ne nužno i skupljih.

Food PRO projekt usmjeren je na razmjenu najboljih saznanja iz prakse i izgradnju kapaciteta za daljnji i dugoročni razvoj potrošačkih organizacija u šest zemalja regije CESEE – u Austriji, Češkoj, Hrvatskoj, Mađarskoj, Slovačkoj i Sloveniji. Cilj je projekta izgradnja kapaciteta i osnaživanje timova za provođenje istraživanja tržišta i neovisnih usporednih ispitivanja prehrambenih proizvoda, s ciljem da organizacije za zaštitu potrošača postanu suverene u provođenju ovih aktivnosti, uključujući učinkovitu komunikaciju, razmjenu znanja i iskustva i suradnju sa etabliranim potrošačkim organizacijama u regiji.

Na taj će način potrošačke organizacije koje sudjeluju u projektu osnažiti svoje kapacitete, a potrošači steći bolji uvid u svoja potrošačka prava te ojačati povjerenje u potrošačke organizacije. Projekt uključuje provođenje usporednog testiranja žitarica za doručak. Sama provedba testiranja omogućiti će manjim organizacijama aktivno sudjelovanje u svim postupcima u praksi dok će potrošačima omogućiti provjeru rezultata te samim time i usporedbu različitih proizvoda. Nakon rezultata usporednog testiranja proizvoda, projektne potrošačke organizacije tražiti će i dobiti odgovor na pitanje postoji li dvostruka kvaliteta naizgled identičnih proizvoda na različitim tržištima Europske unije. Konačni rezultati projekta biti će objavljeni u svibnju 2021. godine.

Europski parlament poziva na održivija i trajnija dobra

Europski parlament danas je potpisao svoje planove za veću održivost i trajniju robu široke potrošnje.

Odbor Parlamenta za unutarnje tržište i zaštitu potrošača (IMCO) dao je početne preporuke. Planovi su tada danas dobili službeno zeleno svjetlo Parlamenta na plenarnoj sjednici.

U posljednjih nekoliko mjeseci, mnogi proizvodi sumnjive kvalitete su došli na tržište. Potrošači često nisu svjesni koliko dugo će ti proizvodi trajati i kome se obratiti u slučaju da se slome. Preporuke Parlamenta imale bi, među ostalim, tri ključne koristi za potrošače.

Kao prvo, Parlament traži da se budućim zakonodavstvom osigura da potrošači dobiju pravna jamstva u pogledu životnog vijeka proizvoda, a proizvođači da budu izravno odgovorni za sve potencijalne nedostatke proizvoda.

Drugo, proizvođači bi također trebali potrošačima pružiti informacije prije kupnje o životnom vijeku proizvoda i poduzeti mjere za rješavanje problema preranog zastarijevanja. Time bi se potrošačima omogućilo da prije kupnje robe donose informiranije odluke i da kasnije potencijalno izbjegnu bilo kakve probleme.

Na kraju bi i potrošači imali koristi od “prava na popravak”. To bi učinilo popravke proizvoda i jeftinijim i lakšim. Dostupnost i/ili trošak popravaka trenutačno je glavni kamen spoticanja za potrošače, onaj koji često obvezuje potrošače da kupe potpuno novi proizvod, kada bi u mnogim slučajevima to učinio jednostavan popravak.

Parlament je jasno dao do znanja da donositelji odluka EU-a moraju pomoći potrošačima u kupnji održivijih i dugotrajnijih proizvoda. Parlament je poslao snažan signal: upravo je takva inicijativa potrošačima potrebna kako bi naše potrošačke navike učinile zelenijama. Sada je na Europskoj komisiji da se pojača i iziše s jednako ambicioznim zakonodavnim prijedlogom.

Novo istraživanje: Oznake za recikliranje plastike zbunjujuće i nedosljedne

Consumers International, UNEP i One Planet Network objavili svoju globalnu procjenu označavanja reciklabilnosti i održivosti na plastičnoj ambalaži.

Istraživanje je pokazalo da samo 19% ocijenjenih etiketa daje potrošačima kvalitetne informacije za donošenje informiranih odluka o recikliranju i kupnji. Kao odgovor na ovo izvješće, autori izvještaja stvorili su pet globalnih preporuka za djelovanje kako bi se angažirali poslovni subjekti, kreatori politike i osobe koje postavljaju standarde u stvaranju boljih oznaka plastike koje čine održivost jednostavnim izborom za potrošače.

Potrošači su sve više svjesni utjecaja plastike na okoliš i žele smanjiti njezinu upotrebu. Međutim, informacije koje su im pružene za donošenje održivijih izbora nisu uvijek jasne niti se mogu djelovati, što dovodi do zabune. Nedostaje standardizacije i odgovornosti kod pojedinih robnih marki koje stvaraju vlastite etikete i polaganja prava bez certifikata treće strane. Osiguravanje boljeg označavanja važan je način potpore potrošačima da budu sila promjene.

https://www.consumersinternational.org/news-resources/news/releases/plastic-recycling-labelling-confusing-and-inconsistent/

Imaš pravo

Danas na Ljetu na Štrosu u 17 sati započinje kampanja Europske komisije „IMAŠ PRAVO“ koja će hrvatske građane informirati o pravima koja kao potrošači ostvaruju u Hrvatskoj i u ostalim državama članicama Europske unije. Kampanju je osmislila Glavna uprava za pravosuđe i potrošače Europske komisije, a odvijat će se u 10 država članica EU, uključujući Hrvatsku. U sklopu kampanje pokrenuta je i web stranica (https://europa.eu/youreuright/home_hr) na kojoj građani mogu saznati koja su njihova prava i kako ih koristiti.

Kampanja „Imaš pravo“ u Hrvatskoj će se odvijati od kolovoza 2019. do proljeća 2020. i pokrit će tri ključne teme: putovanje u paket-aranžmanu, promjena banke i transparentnost bankovnih usluga te pravo na povrat kupljene robe u roku od 14 dana. Budući da su ciljna skupina kampanje građani u dobi između 18 i 35 godina, društvene će mreže biti jedan od ključnih komunikacijskih kanala kampanje s porukama označenim s #yourEUright. 

#yourEUrighthttps://europa.eu/youreuright/home_hr
Predstavništvo Europske Komisije u Hrvatskoj https://ec.europa.eu/croatia/home_hr